Fiskarlaget Nyheter

31.08.2017 15:30
Spis mer makrell
Studenter har løsningen
Spis mer makrell
Vinnergruppen «Saba Yaki»
Foto: Jan-Erik Indrestrand

Hvordan kan vi øke verdien av sild og makrell i det norske markedet? Dette har 19 studenter fra ulike studieretninger konkurrert om å finne løsninger på. Næringen fikk meget gode løsningsinnspill.

Vinnerne av Marin student-bootcamp Villfisk 2017 ble torsdag ettermiddag kåret i Ålesund. Vinnergruppen «Saba Yaki» kunne slippe jubelen løs da de ble annonsert som vinnere foran 250 næringsaktører på konferansen Pelagisk Arena 2017.

Juryens begrunnelse:

«Årets vinner av bootcamp Villfisk har etter juryens mening kommet opp med et konsept som er både moderne og innbydende, og som vil heve omdømmet til pelagisk fisk i Norge.
Produktene har potensiale til å øke konsumet, og dermed verdien av pelagisk fisk i det norske markedet.
Produktene har et moderne design som appellerer til unge mennesker.
Juryen mener forretningsideen er realistisk og gjennomførbar.»


Juryen bestod av representanter fra Norges Sjømatråd, Sparebank 1 SMN, Fiskebåt, Norges Sildesalgslag, Pelagia og Ungt Entreprenørskap Møre og Romsdal.

Dette er Saba Yaki

Vinnergruppen presenterte også sin forretningside for en interessert forsamling i Ålesund.

«Vi har utviklet produktet Saba Yaki, norsk beinfri makrellfilet. De benfrie makrellfiletene kan tilberedes ved å stekes, dampes og grilles - og i tillegg kan det enkelt lages poke bowl, ceviche og sushi.

På matvarens emballasje vil det tipses om ulike tilberedninger av den beinfrie makrellfileten, samt deilig tilbehør. Vi vil tilby tre ulike varianter av Saba Yaki; naturell, soyamarinert og syltet - dette for å nå ut til en vid kundegruppe.

Makrellen fra Saba Yaki holder en meget høy kvalitet, og kun de aller beste makrellfiletene blir brukt. For å sikre høy kvalitet på produktet har Saba Yaki et samarbeid med leverandører som har årevis med erfaring innen foredling av makrell på best mulig måte.»

Vinnerteamet

  • Karoline Waage Skår fra Austevoll, student på Høgskolen på Vestlandet
  • Lars Gellein Halvorsen fra Holmestrand, student på NTNU i Trondheim
  • Caroline Sørensen fra Vestvågøy, student på Universitetet i Tromsø
  • Aslak Leinebø Seljås fra Askim, student på NMBU på Ås

De andre løsningsforslagene

  • «Pelagos» - vil lage en nettbutikk hvor studenter skal få kjøpt pelagisk fisk med startfokus på makrell.
  • «SunnmørsSild» – vil gjøre sild lukrativt og har utviklet en produktserie for ulike alders- og aktivitetsgrupper.
  • «FishBuddy» – en livsstils-app som gjennom å veilede og motivere til riktig og variert kosthold, skal øke forbruket av ferske, sunne og miljøvennlige norske råvarer som sild og makrell.
  • «Fisk i farten» – har prosjektert en fiskekake med innhold av sild og grønnsaker, sammen med et eget markedsføringskonsept rettet mot unge.

Om Marin Student-bootcamp 2017 Villfisk

De 19 studentene ble plukket ut blant søkere fra ulike studieretninger fra alle universiteter og høyskoler i Norge.

26.-31.august var alle samlet på Sunnmøre for å bli bedre kjent med sjømatnæringen ved å besøke spennende bedrifter, få presentasjoner om sjømatnæringen fra ulike vinkler, fra råstoff til marked. Og de har fått lære teknikker for å jobbe sammen på tvers av fagretninger.

På tredje dag av bootcampen fikk studentene utlevert utfordringen som de hadde 48 timer på å løse. Deretter la de frem løsningen sin for juryen. Studentene var inndelt i fem tverrfaglige grupper der alle hadde ulik kompetanse.

Utfordringen de fikk:

  • Hvordan kan vi øke verdien av sild og makrell i det norske markedet?
    -Utvikle et fysisk produkt, en programvareløsning, en markedsføringskampanje eller en ny tjeneste som fokuserer på sild eller makrell produsert i Norge.

Rekrutteringssatsing

Marin student-bootcamp Villfisk 2017 er en av to bootcamper i 2017 som finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet (NFD).

FHF ved Sett Sjøbein står for organiseringen.

 

Design og utvikling : Luculentus as - Trondheim