Dette er en arkivert artikkel fra gammel nettside. Formateringsfeil og mangler kan forekomme.
27.01.2021

Dialogmøte med statsråden

Fangstrapportering og sporing

Norges Fiskarlag deltok onsdag sammen med Pelagisk Forening og Norges Kystfiskarlag i møte med statsråden om de nye rapporteringskravene knyttet til fiskeflåtenes aktivitet. Landsstyret gjorde også vedtak i saken mandag denne uka.

Leder Kjell Ingebrigtsen karakteriserer møtet som konstruktivt og løsningsorientert.

-Statsråden ga i møtet uttrykk for at han forstår de elementene som treffer næringen, og vi opplever at han var lydhør for den samstemte responsen fra alle organisasjonene. Han ønsker videre dialog omkring de nye kontrolltiltakene i flåten, og da særlig de som er rettet mot de minste fartøyene, sier  Kjell Ingebrigtsen.

Sammen med nestleder Kåre Heggebø, assisterende generalsekretær Jan Birger Jørgensen og advokat Bjørn Kvello representerte de Fiskarlaget i møtet.

Fra Fiskarlaget ble det også påpekt at kontrolltiltakene i langt større grad må rettes mot selve landingene av fangstene og det som skjer fra kaikanten og innover i fiskemottakene. All erfaring viser at det er operasjonene rundt selve landingene som har størst risiko for at det skjer regelbrudd og ulovligheter. 

-Statsråden signaliserte at han vil søke å finne løsninger som ivaretar kontrollhensynet, samtidig som han vil lytte til næringen og vurdere de synspunkter som framkommer. Norges Fiskarlag behandlet saken i Landsstyremøtet vi hadde nå på mandag og våre innspill i møtet var forankret i styrets vedtak, sier lederen i Fiskarlaget.

Kjell Ingebrigtsen sier Fiskarlaget understreket at Landsstyret i sitt vedtak er tydelig på organisasjonens synspunkt og reaksjon på at synspunkt ikke er tatt hensyn til når  departementet nå har gått inn for å innføre full elektronisk fangstrapportering og posisjonsrapportering for fiskeflåten under 15 meter.

Les hele vedtaket fra Landsstyret nedenfor.

Landsstyrets vedtak om nye krav til fangstrapportering– og sporing i flåten:

«Generelt

Norges Fiskarlag viser til Nærings- og fiskeridepartementets nylige fremleggelse av handlingsplan og konkrete forslag knyttet til fiskerikriminalitet. Forslagene som er presentert er en oppfølging av Fiskerikontrollutvalgets rapport (NOU 2019:21).

Fiskarlaget ga uttalelse til forannevnte rapport i landsstyrevedtak av 3. mars 2020. I nevnte uttalelse framkommer det bl.a. at Fiskarlaget er svært opptatt av at det må være en selvfølge at fiskerne og andre aktører i næringen følgerdet regelverk som til enhver tid gjelder. I uttalelsen har Fiskarlaget tatt reservasjon på enkelte av forslagene, bl.a. forslaget om å innføre en omfattende rapporteringsplikt for hele fiskeflåten.

Norges Fiskarlag registrerer at departementet fortsatt har fokus på automatisert fangstregistrering om bord i fartøyene på havet. Fiskarlaget har i høringsuttalelsen til Fiskerikontrollutvalget advart mot dette, noe som også er understreket overfor departementet og statsråden i etterfølgende møter/samtaler.

Kontrollpunkt for fangstregistrering og kvoteavregning må være når fartøyet leverer/lander fangsten hos mottak/kjøper, altså leveringstidspunktet. Landingsoperasjonen må derfor styrkes med relevante tiltak, som automatiserte vekter, eventuelt i kombinasjon med kamerabruk og ikke minst styrket tilstedeværelse fra kontrollpersonell.

Økt fysisk tilstedeværelse er særlig viktig under intensive fiskerier/sesonger hvor det er høy frekvens på landinger og mange fartøy deltar.Når det gjelder salgslagenes rolle i ressurskontrollen, viser vi til Fiskarlagets uttalelse til Fiskerikontrollutvalget av 3.3.2020.     

Fangst- og posisjonsrapportering

Fiskarlaget vil imidlertid uttrykke stor skuffelse over at departementet nå har gått inn for å innføre full elektronisk fangstrapportering og posisjonsrapportering (VMS og ERS) for fiskeflåten under 15 meter. Norges Fiskarlag gikk i sitt høringssvar imot å pålegge flåten under 15 meter like omfattende fangst- og posisjonsrapportering som flåten over 15 meter, jfr. landsstyrevedtak 16.9.2020.

Fiskarlaget anbefalte at det må være tilstrekkelig at denne flåten sender en landingsmelding. Departementet har også bestemt at flåten under 15 meter skal omfattes av samme sporingskrav (VMS) som flåten over 15 meter.

Når det gjelder posisjonsdata så har Fiskarlaget støttet at dette innføres for alle norske fiskefartøy, men at AIS må være en akseptabel løsning for den minste flåten, eventuelt alternativt et lukket sporingsutstyr som bl.a. ble godkjent og tatt i bruk i fjor av flere fartøy som fisket etter leppefisk.

Det er mange forhold som skiller en kystbåt på 8 meter og en havfiskebåt på 60 meter, og som taler for at disse må underlegges ulike elektroniske rapporteringsplikter. Dette gjelder både operasjonelle og kostnadsmessige forhold. Bare de kostnadsmessige konsekvensene av å pålegge  alle sjarkene under 15 meter VMS-kravet, vil ut fra anslag som er gjort bety at dette vil koste flåten ca. 50 millioner kroner i engangskostnad (billigste utstyret) og minst 10 millioner kroner i årlige avgifter.

AIS-alternativet er gratis og finnes allerede installert på et stort antall av fartøyer under 15 meter, samtidig som dette etter Fiskarlagets oppfatning ivaretar myndighetenes kontrollbehov. Det vises også til alternativ 3 i Fiskeridirektoratets høringsnotat om utvidet rapportering fra fiskeflåten hvor det vurderes at det kan være en mulighet å sende posisjonsmeldinger gjennom ERS. Et slikt alternativ vil bety langt lavere kostnader for flåten enn det som nå foreligger.

Norges Fiskarlag kan ikke godta de omfattende rapporteringspåleggene som nå er vedtatt, og krever derfor at departementet foretar en fornyet vurdering av saken, hvor de motforestillinger som næringen anfører undergis en seriøs og grundig vurdering. Fiskarlaget mener forslagene som organisasjonen har fremmet vil ivareta de kontrollhensyn som myndighetene har behov for i gjennomføringen av en god ressurskontroll.

Fiskarlaget har også i tidligere høringsuttalelse påpekt uenighet til andre endringer som nå er innført i ERS-forskriften. Norges Fiskarlag ber derfor om et snarlig møte med Fiskeri- og sjømatministeren for å drøfte denne saken nærmere. 

Fiskarlaget har i tidligere uttalelser knyttet til spørsmål om å utvide rapporteringsplikten til de minste fartøyene påpekt at det er nødvendig med en grundig evaluering av erfaringene med kystfiskeappen, inkludert en kost/nytte-analyse, før fartøygrupper som til nå ikke har vært omfattet av rapporteringsplikt pålegges slik fangstrapportering. En slik evaluering og analyse må gjennomføres snarest.

Norges Fiskarlag vil også vise til erfaringene flåten har med estimering av fangst og de sanksjoner som ilegges dersom det avdekkes små avvik mellom vektestimat og registrert innveid vekt i forhold til de avviksnormer som kontrollmyndighetene har etablert. Fiskarlaget er svært bekymret dersom også de aller minste båtene skal måtte forholde seg til slike krav.  

OPS

Et av forslagene i handlingsplanen er å etablere et nytt offentlig og privat samarbeid som koordinerer arbeidet med digitale løsninger. Samarbeidet skal bidra til enklere innsamling og bedre bruk av data (OPS Fiskeri). Som kjent har Norges Fiskarlag og Sjømat Norge allerede tatt initiativ til å etablere OPS samarbeid i villfisknæringa.

Tipsløsning

Norges Fiskarlag registrerer at et av tiltakene er at Politiet etablerer en tipsløsning som skal gjøre det lettere for folk å si fra hvis de ser lovbrudd i næringen. Det har opp gjennom årene vært flere runder og vurderinger knyttet til tipstelefonen i næringen. Fiskarlaget har hele tiden vært tydelig på at denne formen for særskilt «angiveri-kanal» ikke er næringen verdig.»